20150427

Willem-Alexander: De marketeer met de lange adem

Het zal je geboorterecht maar zijn; opvolger van de monarch. Al bij je geboorte moet je haar in een scheiding liggen en een vakantie in een tentje of op je scooter hangjongere spelen zal nooit kunnen. Vrij zijn is je ontnomen door dat geboorterecht en iedere beweging wordt onder Neerlands vergrootglas gelegd.

De prinsjes hadden geluk met hun ouders, zij vonden dat hun lijn troonopvolgers ook kind moesten kunnen zijn, dus een lange neus tegen de pers werd lachend getolereerd. Deze kunstmatige vrijheid vierde hoogtijdagen in de studententijd van onze Wim-Lex: Prins Pils was geboren.

En zie dan maar eens van die naam en het bijbehorende imago af te komen. Een echt goede marketeer heeft een lange adem. Hij weet dat het bijstellen van een dergelijk imago tijd kost en hij is bereid die tijd te investeren. De eerste stap was meteen de beste stap ooit, waarschijnlijk had hij, noch zijn team van collega-marketeers (RVD), nooit kunnen voorzien dat Maxima zo’n schot in de roos was. Met deze aimabele, slimme en mooie vrouw werd Prins Pils zowaar weer wat serieuzer genomen. In eerste instantie leek het een goede deal voor Maxima, maar de tijd leerde ons Hollanders dat Maxima een blijvertje was en dat haar liefde voor Willem-Alexander toch wel echt zou moeten zijn.

De bijbehorende substap, of liever gezegd drie substappen, waren snel op de wereld gezet. Zijn I.O.C.-lidmaatschap, aanwezigheid op de ijsbaan en ook nog iets met het Waterschap deden het ook goed. Hij minde hier en daar wat met een vakantiehuis, maar zoals gezegd heeft een goede marketeer een lange adem.

En nu, als koning speelt hij zijn ultieme troef. De laatste schooldag voor Koningsdag is het op vrijwel alle basisscholen tijd voor de koningsspelen. Een gezond ontbijt in de klas, een “leuk” oranje shirt, sjaaltje of armbandje en vervolgens de hele dag sport en spel. En dat allemaal uit naam van de koning. De generatie die nu op de basisschool zit, zal bij het horen van de naam Prins Pils, zich afvragen of Grolsch een nieuw bier op de markt heeft gebracht. Hún koning is een sportieve, gezonde man, die het samenzijn promoot. Een koning om trots op te zijn!

De enige kritisch noot in deze wervelende marketingcampagne mag zijn dat de gemiddelde marketeer niet de budgetten heeft die gemoeid zijn met dit merk. Laat staan dat ze langs de deuren gaan om iedere Nederlander te verplichten tot een financiële bijdrage. Maar ach, als onze kinderen maar blij zijn, toch? Leve de Koning!/?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten